Uitgeslapen werkt beter! - Familiewerk
22084
page-template-default,page,page-id-22084,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.7,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

Voor wie?

De training  Uitgeslapen werkt beter!  is geschikt voor mensen die slecht slapen en hiervan problemen ondervinden. Het belangrijkste is dat men dit wil veranderen en dan zonder hulp van een medicijn. Een medicijn kan een oplossing zijn om tijdelijk weer te kunnen slapen. Samen gaan we streven naar een oplossing zonder medicijn.

Wat ga je doen

In de training staan ritmes centraal. Wanneer presteer jij het best en wanneer heb je behoefte aan rust en herstel?

Door gebruik te maken van hartcoherentie leer je invloed uit te oefenen op het ritme van je hart. Op deze manier ben je in staat gedurende de dag rust en balans in je lichaam aan te brengen waardoor je stressniveau aan het eind van de dag vermindert. Het effect hiervan wordt zichtbaar gemaakt door gebruik te maken van apparatuur. Via zogenaamde bio-feedback zie je exact hoe het hart reageert op jouw ademhaling.

Voorafgaand aan de training vul je een vragenlijst in die inzicht geeft in de dagelijkse stemming, houding tegenover stress, slaap en ervaren gezondheid.  Na afloop van de training wordt dezelfde vragenlijst nog eens ingevuld om het resultaat van de interventie te meten.

Aan de slag!

De training bestaat uit 7 sessies met een coach van 60-75 minuten en duurt  ongeveer 3 maanden.

Naast vaste onderdelen die betrekking hebben op je slaappatroon en de globale invulling van je dag, staat iedere sessie een ander onderwerp centraal. Op deze manier krijg je informatie over allerlei aspecten die met slaap te maken hebben. Je leert over voorwaarden om in slaap te vallen en over de invloed die gedachten en emoties op je gevoel van rust en veiligheid en op je lichaam hebben. Ook komen de effecten van stress op je slaap en je eigen bioritme aan bod.

Wat levert het op?

Deelnemers aan de training geven aan dat zij beter slapen, minder piekeren en zich fitter voelen. Daarnaast heeft men veel minder last van wakker liggen en kan men beter omgaan met de gevolgen van een nacht met ‘minder slaap’.

Onder vrouwen grotere groep met symptomen slapeloosheid 

 

Vergeleken met mannen heeft onder vrouwen een grotere groep symptomen van slapeloosheid zoals moeite met in slaap komen, moeite met doorslapen en vanzelf vroeger dan gewenst wakker worden. Naarmate de leeftijd toeneemt, worden de verschillen in het al dan niet hebben van symptomen van slapeloosheid tussen mannen en vrouwen groter. Meer dan een kwart (25,4%) van de vrouwen van 18 tot en met 25 jaar heeft moeite in slaap te komen; bij mannen is dat 19,6%. In slaap komen is voor 19,9% van de vrouwen van 65 jaar of ouder een probleem, tegenover 8% van de mannen. Een kwart van de vrouwen van 65 jaar of ouder valt moeilijk weer in slaap na ’s nachts wakker worden. Opvallend bij ongewenst vroeg wakker worden, is dat vanaf 26 jaar een grotere groep hier last van heeft vergeleken met moeite met in slaap komen en moeite met doorslapen. Ruim 1 op de 5 Nederlanders tussen 41 en 65 jaar wordt te vroeg wakker. Bij 65-plussers loopt dit op richting een kwart.

bron; volksgezondheid en zorg