Stress-Burnout

Coherentie, leven in het nu

Stress, overspannen en Burnout, termen die aangeven dat je niet goed meer in je vel zit.
Vaak is één ding belangrijk, je wilt er van af en wel zo snel mogelijk. Nou dat snelle ken je nou onderhand wel, toch? Alles moest al snel en liefst nog tegelijkertijd en gisteren klaar. En daar zit ‘m wellicht het probleem. Snel van deze gevoelens af willen is nog geen kunnen. Het probleem is er al veel langer en daarvoor is er ook tijd nodig om te herstellen.

Dat je hart klopt is van levensbelang, maar het is ook belangrijk hoe het klopt. Het Institute of HeartMath is een toonaangevend onderzoeksinstituut op het gebied van het hart en de effecten van het hart op ons leven. Wetenschappers van dit instituut hebben aangetoond dat er een verband bestaat tussen ons hartritme en onze emotionele toestand. Het hart reageert veel eerder op gebeurtenissen om ons heen dat ons brein. Dat komt doordat emoties sneller en krachtiger zijn dan gedachten. Ons hart weerspiegelt onze emotionele toestand dan ook veel beter dan de hersenen. Als je bang, zenuwachtig, gestressed of gefrustreerd bent, is het ritme van je hart instabiel en onregelmatig. Maar als je liefde ervaart, als je je gewaardeerd voelt of intens geniet laat je hartritme juist een volstrekt ander patroon zien. Het oogt rustiger en kalmer. Wetenschappers noemen dit patroon ‘hartcoherentie’. Als het ritme van je hart coherent is, zijn je lichaam en geest in balans. Je bent lichamelijk en mentaal op je best. Je leeft in het nu.

Een coherent hartritme zorgt ervoor dat brein en het zenuwstelsel, het immuunsysteem en het hormoonstelsel, het spijsverteringsstelsel en de bloedsomloop beter functioneren. Als ons hartritme door negatieve emoties zoals angst of boosheid afwijkt van het coherente patroon, dan heeft dit negatieve effecten op ons immuunsysteem.
Als je verbinding zoekt met je hart, versterk je de positieve gevoelens, die de kern vormen van jouw authentieke kracht. In de HeartMath training gaan we samen op zoek naar jouw energieverlies en naar dat waar jij energie van krijgt. Een training van 6 of 7 sessies die leiden naar een gewenste verandering.

 

Voor coaching met betrekking tot stress, spanningen, burn-out en slecht slapen, zie http://www.hart.coach